onsdag 4 februari 2015

Gatufoto

Bland det svåraste jag vet med att fotografera är att ta kort på intet ont anande okända människor som i godan ro lever sina liv utan tankar på att bli fotograferade... så jag tänkte att det var bra att passa på  när jag var i Köpenhamn. Långt hemifrån kändes det lite tryggare utifall att de skulle bli arga så är ju risken mindre att jag springer på dem igen... fegt? möjligen, perfekt övningsläge? definitivt!


Började lite mjukt med en gatumusikant... han hade ju i alla fall valt att vara lite i synfältet...


Lite långt avstånd kändes också rätt lugnt... Men så kallt att sitta ute och fika i Januari!


Höjde "insatsen" rätt rejält när denna tjej kikar upp och rakt på mig när jag bränner av kameran... hua... men jag gillar blicken killen har när han tittar på henne...


Den här mannen verkade så pass hungrig att han hade fullt fokus på sin macka, även om jag var ganska nära....

Värst vad alla verkar hungriga i Danmark!


Jag har lärt mig att grundregeln för gatufoto är att bilderna ska vara svart-vita för att minska rörigheten i dem, men denna bild tog jag bara för att tjejens kappa lyste upp hela gatan med sin röda färg, så då får det bli ett undantag från regeln... när jag lärt mig photoshop ska jag göra allt utom hennes kappa i svart-vitt...

En kvinna, helt uppslukad i en karta... undrar om hon gått vilse?


Efter en hel dags övande kände jag mig rätt kaxig när jag klämde av en bild på dessa båda tjejer rätt sent på kvällen... det skulle jag inte ha gjort för de skrek ilsket efter mig... vilken tur att jag inte kan danska...

Om jag ska avsluta med att säga något om dessa bravader till mig själv med min snälla röst så får det bli att för att vara ovan med genren blev det rätt hyfsade resultat... får se om jag vågar testa igen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar